گلوکوم(آب سیاه)

گلوکوم (Glaucoma) یا بیماری آب سیاه به معنای بالارفتن فشار داخل چشم  می باشد که می تواند سبب آسیب عصب بینایی و در نتیجه از دست رفتن بینایی شود. گلوکوم یک علت مهم نابینایی قابل پیشگیری می باشد ولی نابینایی حاصل از آن قابل برگشت نیست بنابرین تشخیص زودرس بیماری و آغاز درمان به موقع بسیار حائز اهمیت می باشد. گلوکوم با علائم سه گانه افزایش فشار داخل چشم به همراه فرورفتگی دیسک بینایی و نقص در میدان بینایی مشخص می شود. در اکثر موارد بیماری چشمی همراه وجود ندارد( گلوکوم اولیه).

casc

انواع بیماری آب سیاه:

بیماری آب سیاه را به دو گونه زاویه باز و زاویه بسته تقسیم بندی می کنند. مکانیسم افزایش فشار چشم در گلوکوم، اختلال در خروج مایع زلالیه از شبکه ترابکولار (گلوکوم زاویه باز) یا اشکال در دستیابی مایع زلالیه به شبکه ترابکولار در زاویه اتاق قدامی(گلوکوم زاویه بسته) است.

1. در گلوکوم با زاویه باز، تخلیه زلالیه به کندی صورت می گیرد. کندی حرکت زلالیه سبب تجمع آن و بالا رفتن فشار داخل چشم می شود. در گلوکوم زاویه بسته؛ بدلیل تنگی شدید زاویه و یا مسدود شدن آن؛ مایع زلالیه نمی تواند از چشم خارج شود. در این بیماران یک افزایش ناگهانی در فشار چشم حاصل می شود.  این افزایش فشار می تواند در مدت بسیار کوتاه سبب آسیب دیدن عصب بینایی و کاهش دید شود. گلوکوم زاویه باز در ابتدا علامت خاصی ندارد. دید طبیعی بوده و هیچگونه درد و یا ناراحتی وجود ندارد. با پیشرفت بیماری، به تدریج میدان بینایی بیمار محدودتر می شود؛ اما دید مرکزی تا مراحل نهایی بیماری حفظ می گردد. به همین جهت؛ در مراحل ابتدایی بیمارمتوجه بیماریش نمی گردد و در مراحل انتهایی در صورت عدم درمان ، ناگهان متوجه محدودیت شدید در دید محیطی می شود . با ادامه یافتن بیماری؛ باقیمانده دید در مرکز نیز از بین رفته و بیمار نابینا می شود.
  1. گلوکوم با زاویه بسته به صورت یک اورژانس چشم پزشکی تظاهر می کند و با علائم شدید درد چشم، تهوع، سردرد، قرمزی چشم و تاری دید که بصورت ناگهانی بروز می کند؛ خود را نشان می دهد. در صورت عدم درمان، بیمار ممکن است در مدت بسیار کوتاهی برای همیشه نابینا گردد.
  1. گلوکوم مادرزادی نوع دیگر این بیماری است که می تواند در بدو تولد وجود داشته باشد و یا بتدریج در سنین پایین خود را نشان دهد. علائم آن شامل کدر شدن قرنیه، بزرگی قرنیه و اشک ریزش شدید می باشد.
  1. گلوکوم همچنین می تواند بدنبال بعضی از جراحی های چشم، بدنبال آسیب های چشمی، بعضی تومورها و التهاب داخل چشمی، بیماری دیابت و یا مصرف بعضی از داروها (کورتون) بروز نماید.

1. سن : خطر بروز گلوکوم با بالا رفتن سن افزایش می یابد.
  2. سابقه خانوادگی گلوکوم: افراد با سابقه خانوادگی گلوکوم در خویشاوندان درجه اول باید از سن ۴۰ سالگی غربالگری شوند.
  3. بیماری هایی نظیر دیابت و فشارخون بالا
  4. چشم های با نزدیک بینی بالا
  5. مصرف داروهای کورتن دار (خوراکی، تزریقی، استنشاقی، و یاقطره)

eeee

یکی از روش های متداول اندازه گیری فشار چشم

درمان آب سیاه :

هدف از درمان، پایین آوردن فشار داخل چشم  به کمک روش های مختلف مانند استفاده از قطره های چشمی، ترابکولوپلاستی لیزری، جراحی؛ و یا ترکیبی از این روشها می باشد . درمان آب سیاه در بهترین شرایط فقط می تواند از آسیب بیشتر جلوگیری نماید و آسیب قبلی را نمی تواند بطور کامل جبران کند.

ttt

4444555

دید فرد سالم                                                                            دید فرد مبتلا به گلوکوم